zeven dagen per week open

dubbelfocus – verwey en maskers

t/m 5 januari 2025

Samen met vierenvijftig maskers van hedendaagse kunstenaars uit het kunstproject Sign of the Times (SOTT) toont Dubbelfocus – Verwey en maskers een selectie van (zelf)portretten van Kees Verwey (1900-1995). Portretten van sculpturen, gezichten, maskers en koppen van dieren zijn een terugkerend onderwerp in het artistieke oeuvre van Verwey.

Maskers en portretten worden door kunstenaars in alle tijden en kunststromingen als expressiemiddel gebruikt. Ze tonen aspecten van de innerlijke wereld, emoties, persoonlijkheid en identiteit. De zelfportretten van Verwey hebben vaak een mystiek karakter. Wie deze kent kan zich voorstellen dat hij zich soms achter zijn portretten verbergt.

 

Het kunstproject Sign of the Times

Het kunstproject SOTT werd gestart door kunsttransporteur en cultureel ondernemer Frank van der Linden. Het project ontleent zijn naam aan het nummer ‘Sign of the Times’ van Prince, en verwijst naar de ‘handtekening’ van de kunstenaars en naar de tijdsgeest waarin het masker wordt gecreëerd. In 2016 ontwierp Van der Linden een keramisch masker, waarna verschillende kunstenaars werden uitgenodigd om dit basisontwerp naar eigen inzicht te bewerken. Inmiddels hebben meer dan vijftig hedendaagse kunstenaars zich aangesloten bij SOTT, waardoor het project is uitgegroeid tot een uitgebreide, diverse collectie en een bron van onderlinge inspiratie. SOTT vormt hierdoor een representatie van de hedendaagse kunstwereld.

 

De kunstenaars

Hoewel alle kunstenaars met hetzelfde basismasker werken, zijn de resultaten zeer divers. Sommigen zien het masker als een canvas om op te schilderen, terwijl anderen de vorm volledig aanpassen en extra elementen toevoegen. Zo gebruikt Roy Villevoye zijn eigen gezicht als een masker vóór het basismasker. Lisa Couwenbergh bewerkte het basismasker met purschuim om tot een vereenvoudigde vorm te komen, die ze voorzag van een ‘grasmatje’. Roos Hollemans, bekend om haar pasteltekeningen van bestaande of fictieve dieren, versierde haar masker met veren en haren en transformeerde het tot een uilenkop.

 

De tentoonstelling toont (zelf)portretten van Kees Verwey naast de maskers van hedendaagse kunstenaars, waarmee de verschillende betekenissen van het masker worden belicht en de ware identiteit van de kunstenaar wordt onthuld: bevindt die zich voor of achter het masker?

 

NQ Gallery Antwerpen

Gelijktijdig met de tentoonstelling in het museum wordt in NQ Gallery in Antwerpen ook een expositie georganiseerd met de maskers uit SOTT. NQ Gallery is een Antwerpse galerie voor hedendaagse kunst, die zowel gevestigde als opkomende kunstenaars vertegenwoordigt.

Kijk hier voor meer info: https://nqgallery.be/expositions/verwey-en-maskers-sign-of-the-times-sott-separate-room-nq-gallery/

 

Deelnemers aan de tentoonstelling zijn:

 

Gijs Assmann, Philip Akkerman, Eliot Allsop, David Bade, Dianne Bakker, Niels Brozat, Sjoerd Buisman, Elvis Chen, Stefan Cools, Brain Coutinho, Lisa Couwenbergh, Olphaert Den Otter, Sjors Driessen, Anne Forest, Niek Hendrix, Bram Hermens, Caren van Herwaarden, Roos Holleman Seet van Hout, Marja Kennis, Erwin Keustermans (BE), Fransje Killaars, Maartje Korstanje, Christina de Korte, Theo Kuijpers, Katinka Lampe, Cousijn van Leeuwen , Jorn van Leeuwen, Gijs van Lith, Keetje Mans, Fang Mij, Marc Mulders, Olaf Mooij, Remy Neumann, Michiel van Nieuwkerk, Joke Raes (BE), Karen Sargsyan, Charlotte Schleiffert, Timmer & Schoonewelle, Rik Smits, Josine Timmer, Francis Vanhee (BE), Roy Villevoye, Evi Vingerling, Reinoud van Vught, Sacha Zwiers

Bekijk hier de foto’s van de opening.

De tentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met de stichting Kees Verwey.

Klik hier voor een overzicht van alle activiteiten die bij deze tentoonstelling georganiseerd worden.