zeven dagen per week open

Douglas Mandry

Voor zijn serie Monuments gebruikt Douglas Mandry geotextiel, het materiaal waarmee Zwitserse gletsjers worden ingepakt om het smeltproces te vertragen. Op dit textiel print Mandry gevonden foto’s van onaangetaste gletsjers door amateurfotografen uit het begin van de twintigste eeuw. Deze foto’s markeerden het begin van de opkomst van het massatoerisme en het verspillende gedrag dat uiteindelijk het proces van het wereldwijde smelten van gletsjers in gang zetten. Daarnaast maakt Mandry fotogrammen, dit is een vorm van fotograferen zonder camera, met een zelfgemaakte houten camera obscura. Deze voorloper van de camera, waarbij foto’s ontstaan door lichtinval door een gaatje, neemt hij mee naar diverse gletsjers. Met behulp van specifieke diafragmaluiken die in de camera obscura zijn geplaatst, schijnt het licht door stukken ijs rechtstreeks op het lichtgevoelige papier. Terwijl het ijs smelt en op het fotopapier drupt, verschijnt het residu van de gletsjer in vele kleuren op het papier. Daarmee is het proces van verdwijnen vastgelegd.

Momenteel is het werk van Douglas Mandry onderdeel van de manifestatie Watching the Glacier Disappear in Zwitserland: https://artforglaciers.ch/en/pavillon-sicli-geneve-douglas-mandry/

Douglas Mandry, Monuments, 2020, © foto: Christian van der Kooy